понеделник, 23 май 2011 г.

ДП - Средна

„Цял живот няма да можеш да си простиш, че пропусна тоз невероятен евент” – Първото нещо, което Калин Пенчев ми каза след ДП средна J

Преди две седмици публикувах в блога си статия за това, че съжелявам, че изпускам държавното първенство средна дистанция в България... Е след като видях картите от квалификацията и финала на средната дистанция си взимам думите назад и си мисля „господи добре, че предпочетох да не бягам средната ами дойдох във Финландия”
 Естествено повечет от вас ще кажат, че това е нормално да педпочета Финландия и кой не би го предпочел... Но не е съвсем така...
Реших да напиша тази статия, защото това бе поредния път, в който състезание от такъв клас бе опорочено отдавна преди то самото да е започнало. Ако аз някога правя ДП и то средна, просто няма да мога да допусна, пред самия себе си, то да се проведе на такъв район! 

Има един сайт за ориентиране www.worldofo.com , където, като си публикуваш картата в сайта или в блога си и ако е достатъчно добра тя се показва най-отгоре, като интересно нещо, което си заслужава да се види. Мои и на други български ориентировачи карти са били на това място, но за съжаление много малко райони от България са се показвали. В момента в който си публикувах тренировките от изминалата седмица и от Шампионата на Финладия картите моментално се появиха там. Кога според вас картата от ДП средна (иначе така важното и отговорно състезание) ще предизвика интерес и ще бъде публикувана на такова място? Не искам да отговарям на този въпрос защото отговора никак не ме устройва.

Когато миналата година „Калеван Расти” бяха на лагер край Варна и Приморско, на края на лагера попитах Тиери Жоржу, как според него му се е сторил лагера. Неговия отговор беше: За целия лагер бягах единствено на един хубав район – „Златни Пясъци” но за мое съжаление там нямаше „карта” за ориентиране” и се усмихнаJ Nice a?

След Шампионата на Финландия, се срещнах с Бйоре Вартиайнен, който искаше да дискутираме моите тренировки и варианти. Бйоре е един от тренъорите в „Калеван Расти” човека който прави маршрутите за Световното Първенство по Ориентиране през 2013. Той е човека, който е помагал на Тиери и много други добри ориентировачи със съвети за това как да подобрят техниката си на ориентиране. Този човек само със гледане на вариантите ми от компютъра ми каза толкова много неща над които не се бях замислял сериозно! Та както и да е, защо пиша всичко това, едни от думите му бяха : „В днешни дни картите за ориентиране са много подробни и много добри и ти може да им се довериш на 100%” След тези думи в мозъка ми изплува картата от ДП Средна и думите му въобще не съвпадаха с образа в главата ми!

Имах и интересен чат с Иван Сираков вчера след състезанието. Той ми сподели: „Цяла пролет, която тренирах на хубави райони извън България, опита и рутината която натрупах, лека полека след всяко едно състезание в България намалява! Не съм уверен в действията си. Не мога да се доверя на картата!” Напълно го разбирам, защото аз самия съм минал по този път и знам много, ама много добре за какво точно ми говори! Изпитвал съм това чувство многократно. Драги състезатели опитващи се да тренирате „ориентиране” в България, грешката не е във Вашия телевизор!

 Опитвам се да намеря нещо позитивно в цялата ситуация, но не мога да излъжа себе, да махна с ръка и да кажа абе ставаше, защото докато продължаваме да се задоволяваме с това „абе ставаше” нещата няма да потръгнат. Сигурно има хора на, които им е харесало състезанието. Ако има такива моля нека ми пишат disl@abv.bg за да видя и тяхната глена точка.

Три са най важните неща за едно състезание по ориентиране, Добър район и карта, добър маршрут и точките да са поставени на правилното място. Ако тези трите неща са наред може организаторите въобще да не строят „красив финал” и да опъват финални ленти и хората пак ще излизат доволни и щастливи от гората! Ако изпратя картата от ДП на няколко души от световния елит и ги попитам да ми дадат мнение, съм сигурен какво ще отговорят, а по-специално един ще каже „Bulgarian style. Защо питам аз това трябва да е нашия стил? Защо трябва да имаме такава репутация? Мен лично ме е срам от това!

Знам че на много от вас това, което съм написал няма да им хареса, но това е начина по, който виждам нещата. И няма да е чесно спрямо мен самия ако това беше поредния път в, който просто си замълча. Пиша ги тези неща защото хората са устроени да забравят нещата такива каквито точно са били. Ще мине време и пак ще се случи нещо подобно, от което много малко са тези, които ще остават доволни. Човека е единственото животно, което се препъва в един и същи камък многократно. Некане само да се научим да прескачаме този камък, ами просто да го премахнем!

А и за малко щях да забравя, то чак ми е смешно, че това състезание беше контролно за Франция :) Интересно ще ми е да видя как треньорския съвет ще излезе този път от тази така съсдала се ситуация?!?!

Приятна и спорна седмица на вички. Бъдете себе си! Защото живота е твърде кратък да се преструвате на някой друг :).

3 коментара:

  1. Pozdravqvam te za izkazanoto svobodno mnenie, koeto vsichki go mislqt, no go premylchavat! Ne vqrvam nikoi da e ostanal dovolen ot provejdaneto na tova systezanie. I za dobroto na bylgarskoto orientirane ne trqbva da prodyljavame napred po tozi nachin.
    Ivaylo Ivanov, Djefi

    ОтговорИзтриване
  2. За съжаление си напълно прав!!! Нямам думи камо ли да мисля и да разсъждавам... аз съм бивш ориентировач републикански като по млад това ми беше първото републиканско от преди 8 години... наистина е жалко толкова лесен и елиментарен маршрут за такова съзтезание е недопустимо... това беше не ориентиране а бягане из гората :) ... дано си вземат поука и направят нешто всички млади да жържят напред а на теб много успехи и стискаме палци ти си нашта гордост!!! Hristoff

    ОтговорИзтриване
  3. ДП средна дистанция квалификация и финал си беше пародия и районите са далеч от най-популярните карти в worldofo, но има много карти, които не попадат на първата страница, а си заслужават и между другото една от най-гледаните карти в момента е от EOC 2010 Приморско, финала на дългата дистанция, а най-много пъти видяна е тази: http://omaps.worldofo.com/index.php?id=30756

    ОтговорИзтриване